- جمله های به هم ریخته ی زیر را مرتب کنید. الف - نوجوان ، کشف استعدادها،آینده ی ،جستجوی،در،و،است،خویش ب- بپرسید ، اگر ، جایی ، از ، متوجه ، نشده اید ، را ، از ، معلم ، آن ، را ، درس ، خوب |
2- جمله های ناقص زیر را کامل کنید . الف- اگر درس ها را با دقّت .... ب- پاکیزگی و اخلاق خوش از .... ج- فردا... |
3- نامه ای به یکی از معلّم های خود بنویسید و از او تشکّر کنید . |
4- منظور هر یک از ضرب المثل های زیر را در یک سطر بنویسید . الف- از چاله درآمد به چاله افتاد ب- هر که بامش بیش ، برفش بیشتر |
5- داستان کوتاه زیر را بخوانید ؛ سپس آنرا به نثر روان و ساده برگردانید. شنیدم گوسفندی را بــزرگی رهانید از دهان و دست گرگـــی شبانگه کارد بر حلقش بمالید روان گـــوسفند از وی بنالیـــــد که از چنگالِ گرگم در ربودی چو دیدم عاقبت خود گرگ بودی |
6- با نوشتن جمله ای زیبا و دلنشین ، واژه های شماره ی یک را به واژه های شماره ی دو تشبیه کنید شماره 1 شماره 2 الف - هواپیما عقابی تیزرو ب- مادر شمع فروزان |
7- برای هر کدام از اسم های زیر یک صفت بنویسید الف- لباس ب- داستان ج- پزشک د- نقاشی |
8- زبان هرملت...................... ، باور، فکر و ............... آن ملت را نشان می دهد. |
9– کدام شکل زبان از دیگر اشکال آن ماندگارتر بوده و باعث ارتباط بین نسل هاست؟ الف) زبان اشاره ب)زبان گفتار ج)زبان نوشتار |
10-با ترکیب های زیر جمله ای زیبا بنویسید: معرفت کردگار مصاحبت دوستان |
11- جمله ی زبانی زیر را به صورت جمله ی «ادبی» بنویسید: باد وزید. |
12- با توجه به تصویر یک بند درباره ی شخصیت مقابل بنویسید: |
13- در شعر زیر کدام یک از زیبایی های ادبی به کار رفته است:(2 مورد کافی است) « جوجه های کبوتران گفتند کاش می شد کنار هم باشیم روی گلدسته های یک گنبد روز و شب زائر حرم باشیم» |
14-دو کلمه ی آینده و جوان را در یک جمله به کار ببرید. |
15- متن زیر را نشانه گذاری کنید: - شاپرک گفت متاسّفانه وقت رفتن رسیده خداحافظ تروم عزیز ( !« » ، : . ؟ ) |
16- در متن زیر سجع ها را مشخص کنید: « دانش تو را پاسبان است و و تو مال را نگهبان» |
17- درباره ی مصراع « دیو چو بیرون رود فرشته درآید» یک بند بنویسید. |
18- با شبکه های مراعات نظیر زیر یک جمله بسازید مزرعه - داس - درو |